Omdat verslaglegging een wezenlijk onderdeel vormt van je toekomstige beroep, vinden wij het belangrijk om je de richtlijnen voor het maken van een werkstuk goed aan te leren. 

 

Doelen

Na het doorlopen van deze ZIL is de student in staat:

1. Om een verslag af te stemmen op de doelstellingen en de lezer.

2. Om in een verslag een passende opbouw en structuur te hanteren.

3. Om een heldere en aantrekkelijke tekst te schrijven.

4. Om verslagen op een correcte manier te voorzien van informatie en conclusies

5. Om informatie samen te vatten en zo een beknopte weergave te geven van een uitgewerkt betoog.

 

Subdoelen

De onderdelen worden in deze ZIL systematisch aangeleerd en keren terug in een beoordelingsrubric waardoor de rubric kan dienen als checklist / hulpmiddel bij het maken van het verslag. 

  1. De student kent de beoordelingscriteria en is in staat om het verslag volgens deze criteria uit te werken.
  2. De student kan de relevantie aangeven van correcte verslaglegging zowel in de medische wereld als in het bedrijfsleven.
  3. Om goede zorg te kunnen leveren is de VZ/VP student in staat om gegevens te verzamelen die aansluiten bij de zorgvrager.
  4. De VZ/VP kent het belang van goede verslaglegging voor het afleggen van verantwoording over het handelen, zo nodig in een juridische procedure.
  5. De economiestudent kent de waarde van schriftelijke communicatie en leert door deze ZIL correct te formuleren en teksten samen te vatten.

 

Leerprocessen 

Door verschillende werkvormen in deze ZIL wordt de metacognitie aangesproken, zoals: reflecteren, bijsturen, plannen, proces bewaken, diagnosticeren en conceptualiseren.

 

Competenties

Binnen deze module werken de studenten aan de volgende competenties:

 

  • J: Formuleren en Rapporteren
  • S: Kwaliteit leveren
  • M: Analyseren 

De betekenis van de genoemde nummers is terug te vinden in het competentie-overzicht in de kwalificatiedossiers. 

 

Voorkennis

Om aan deze ZIL te beginnen heb je de kennis nodig die je hebt opgedaan in je vooropleiding toen je verslagen en werkstukken moest maken voor verschillende vakken. De opdrachten in deze ZIL sluiten daarbij aan en leren je –om tijdens je opleiding aan het ROC Menso Alting- op systematische wijze verslagen maken.

 

Studiebelasting

De geschatte tijd die je nodig hebt om deze ZIL te doorlopen is 20 uur. Per afzonderlijke les is dat ongeveer 3,5 uur. Les 4 en les 6 overschrijden deze tijdsduur.